آرتروز چیست؟

آرتروز یکی ازبیماری های مزمنی است که بیشتر آمریکایی به آن دچارهستند رایجترین نوع آرتروز ،آرتروز استخوان است که ازهر ۳ نفر از افرادی که به سن  ۳۰سالگی رسیده اند یک نفر به آن مبتلا است ودر بین افرادی که به سن ۶۰ سالگی رسیده اند تقریبا این تعداد بیشتر است. از مهم ترین آنها آرتروز گردن و زانو می باشد.

شدت بیماری آرتروز در افراد مختلف متفاوت است، گاهی شدت بیماری ملایم است و با علائم خفیف یا هیچ علامتی همراه نیست؛ اما در موارد پیشرفته‌ی آرتروز زانو، غضروف تا حدی فرسایش می‌یابد که استخوان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند و در نتیجه استخوان‌ها آسیب می‌بینند و بیمار متحمل درد شدید زانو می‌شود. اگرچه استئوآرتریت گونه‌ی غیرالتهابی آرتروز به شمار می‌رود، با این وجود با اندکی التهاب همراه است. البته شدت آن قابل مقایسه با التهاب ناشی از گونه‌های التهابی آرتروزهایی مانند آرتریت روماتوئید نیست. چون آرتروز زانو عموماً بین افراد مسن و میانسال‌ شایع است و به مرور زمان تشدید می‌شود، به عنوان یک بیماری “فرسایشی” در نظر گرفته می‌شد.

آرتروز چیست.درمان آرتروز

علایم مشترک در بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل:

• درد به دنبال استفاده از مفاصل مبتلا
  • درد در شروع حرکت یا خشکی مفاصل به دنبال بی حرکتی
  • کاهش دامنه حرکات مفاصل
  • احساس عدم اطمینان و کاهش توانایی در انجام کارهای روزمره

عوامل موثر بر آرتروز:

• پدیده پیری
  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل مکانیکی

۱) چاقی به ویژه در افراد مسن

۲) ورزش در سطح قهرمانی سبب افزایش احتمال وقوع آرتروز در هنگام پیری می‏شود

۳) فعالیت‏های زیاد و مستمر

۴) آسیب‏های پیشین مفاصل می‏تواند زمینه ساز باشد

۵) ناتوانی عضلات

• عوامل التهابی
  • تغذیه
  • یائسگی و محرومیت از استروژن

درمان آرتروز زانو چه مراحلی دارد؟

الف. تغییر وضعیت زندگی : کاهش وزن – اجتناب از راه رفتن طولانی پریدن یا بالا رفتن از پله

ب. ورزش: انجام تمرینات ورزشی مناسب و ورزشهای آبی میتواند سبب بهبود وضعیت مفصل زانو و جلوگیری از پیشرفت بیماری شود.

ج :استفاده از وسایل کمکی: استفاده از زانوبند یا عصا سبب کاهش فشار به زانوی مبتلا میشود

د: درمان داروی: استفاده از داروهای ضد التهاب و غضروف ساز خوراکی خصوصا در مراحل ابتدایی بیماری سبب کاهش التهاب و درد میگردد و فعالیت مفصل را بیشتر مینماید.

ه: تزریق داخل مفصلی:

تزریق کورتیکو استروئید به داخل زانو: سبب کاهش التهاب و درد مفصل میشود اگرچه ممکن است این اثر برای چند هفته تا چند ماه دوام داشته باشد و نیاز به تکرار پیدا کند.

تزریق داخل مفصلی اسید هیالورنیک که با نامهای تجاری مختلفی موجود میباشند میتواند کیفیت مایع مفصلی را بهبود بخشیده و سبب اصلاح فعالیت مفصل شوند.