اگر شما هم مثل خیلی دیگر از مردم دچار درد لگن و بخش تحتانی کمر هستید، باید اول از همه عامل درد را شناسایی کنید. در واقع وقتی یک برنامه درمانی می تواند مؤثر واقع شود که شما قبل از آن مشکل را فهمیده باشید و در جهت رفع آن یا کاهش اثر گذاری عامل مخرب، اقدامی انجام دهید. درد لگن و به طور کلی دردهای مفصلی عوامل مختلفی می تواند داشته باشد و به همین دلیل است که خود تشخیص عامل درد به بررسی دقیق نیاز دارد و این را به عنوان بخشی از فرآیندی که قرار است درد را در نهایت از بین ببرد، باید بپذیرید.

با تشخیص عامل درد هم می توانید عامل درد را از بین ببرید و هم مشکل را درمان کنید و از همه مهم تر از بازگشت دوباره درد و مشکلی که با آن مواجه شده اید، تا حد زیادی جلوگیری کنید.

روش کلی درمانی برای کاهش و از بین بردن درد لگن

درمان و کاهش درد لگن

همان طور که گفتیم اولین قدم در پیش گیری از آسیب بیشتر و کاهش درد و در نهایت درمان کمر درد، تشخیص عامل مشکل است. اولین قدم هم برای تشخیص عامل مشکلات دردهای مفصلی، و به خصوص مفصل لگن، بررسی دقیق آن است. بیماری ها و مشکلات زیادی هستند که ممکن است در ظاهر شبیه به هم باشند و علائمی مشابه به هم از خود بروز دهند. به همین دلیل هر چه بتوانید اطلاعات دقیق تری از پزشکی که شما را معاینه می کند دریافت کنید، بیشتر با وضعیت آسیب دیدگی خود آشنا می شوید و در نتیجه خیلی بهتر می توانید به تسریع فرآیند بهبود خودتان کمک کنید.

علت درصد زیادی از دردهایی که در لگن احساس می شود، بخش تحتانی کمر است. مشکلات این بخش، از جمله مشکلات مفصلی یا عضلانی، به بخش های دیگر و به خصوص لگن سرایت می کند و باعث ایجاد درد در آن ناحیه می شود (دقیقاً به همین دلیل است که بررسی دقیق برای تشخیص عامل درد لازم است).

کاهش التهاب لگن

قدم بعدی برای درمان درد لگن، کاهش التهابی است که احتمالا در آن ناحیه ایجاد شده است. وقتی درد مفصلی یا عضلانی وجود دارد، در بیشتر مواقع باید انتظار وجود یا ایجاد التهاب را هم داشت. به طور کلی وقتی درد، شدید یا مزمن باشد، التهاب شدیدتری در بافت ها وجود دارد و قطعاً هر چقدر هم که درد کمتر و تعداد تکرار یا مدت وقوع آن کمتر باشد، التهاب کمتری وجود خواهد داشت.

برای کاهش التهاب، روش های مختلفی وجود دارد که یکی از ساده ترین و مؤثر ترین روش ها، استفاده از یخ درمانی است. یخ درمانی به کاهش التهاب به صورت موضعی کمک زیادی می کند. البته تزریق کورتیزون هم در برخی موارد مؤثر واقع می شود که این کار توسط فوق تخصص درد انجام میشود.

درمان درد های مفصلی و عضلانی لگن با ورزش

قدم سوم و نهایی در درمان درد های مفصلی و عضلانی در لگن، کار کردن بر روی مکانیک و فیزیک بدن است. هر مفصل از تعداد زیادی بافت های نرم و منعطف، استخوان ها (که مفصل را تشکیل داده اند) و عضلات تشکیل شده است. در این مرحله شما باید روی انعطاف پذیری بیشتر بافت های نرم، حرکت بهتر مفصل و استخوان ها و تقویت عضلات کار کنید. ورزش های تقویتی و کششی مختلفی وجود دارد که می تواند برای این منظور استفاده شود. نوع ورزش بسته به نوع آسیب دیدگی و در نتیجه هدفی که این ورزش قرار است دنبال کند، متفاوت است.

در صورتی که برنامه ورزشی و تقویتی مناسبی را پیگیری کنید، روند بهبودی تان به صورت چشم گیر تسریع پیدا می کند. ولی از طرف دیگر اگر برنامه ورزشی نامناسب برای خودتان بچینید و با افراد متخصص مشورت نکنید، ممکن است بهتر نشوید و حتی آسیب دیدگی تان شدید تر هم بشود.

برنامه های ورزشی برای لگن

همان طور که گفتیم ورزش های مختلفی برای تقویت و بهبود آسیب دیدگی مشکلات مختلف لگن وجود دارد و به همین صورت برنامه های ورزشی برای درمان لگن هم با یکدیگر متفاوت هستند. مثلاً برنامه ورزشی که برای درمان آرتروز کمر توصیه می شود با برنامه ورزشی مربوط به درمان التهاب بورس لگن یا ریکاوری پس از عمل تعویض مفصل ران، متفاوت است.

بنابر این برای تعیین برنامه ورزشی شما باید مرحله به مرحله پیش بروید و با کمک یک فرد متخصص و با توجه به وضعیتی که دارید، برنامه مناسب برای تقویت و تسریع فرآیند درمان، طرح ریزی کنید.