نوروتومی عصب ژنیکولار

بلاک یا بلوک عصب ژنیکولار (زانو)، یک عمل سرپایی است که در آن عصبهای ژنیکولار تحت تزریق بی حسی قرار میگیرند. این عصبهای حسگر، سیگنالهای درد را از زانو به مغز ارسال میکنند. بی حس کردن این عصبها باعث اختلال در ارسال سیگنال درد ناشی از تخریب زانو میشود. بلوک عصب ژنیکولار باعث برطرف شدن موقتی درد میشود. این درمان کمک میکند پزشک مشخص نماید آیا بیمار برای عصب کشی عصب زانویی با کمک امواج رادیو فرکوئنسی و یا عصب کشی شیمیای، که در آن درد به مدت طولانی ناپدید میشود، مناسب است یا خیر.

عمل بلوک عصب ژنیکولار

ابتدا پوست زانو تمیز و ضد عفونی می‌شود. محل تزریق بی حس شده و با استفاده از دستگاه پرتو ایکس به نام فلوروسکوپ و یا با کمک سونوگرافی سوزن به دقت به سمت عصب های هدف هدایت می‌شود.

نوروتومی عصب ژنیکولار

داروی بی‌ حسی از طریق سوزن روی عصب‌های مورد نظر تزریق می‌شود. پزشک در دو ناحیه دیگر تزریق را تکرار می‌کند تا سه عصب ژنیکولار (اعصاب زانو) بی حس شود.

پایان درمان

پس از اتمام کار، محل تزریق پانسمان می‌شود و بیمار می‌تواند به منزل برود. بیمار پس از درمان می‌تواند به کارهای خود بپردازد. رهایی از درد بلافاصله پس از تزریق اتفاق می‌افتد.

2 دیدگاه در بلوک عصب ژنیکولار (اعصاب زانو)
  1. سلام دکتر
    من دچار آمپوتاسیون از ناحیه زانو میباشم و هنگام پوشیدن پروتز مصنوعی در ناحیه باقیمانده زانو درد دارم آیا این عمل برای من توصیه میشود؟ ممنون

[بالا]