کمردرد بیشتر در ناحیۀ تحتانی کمری و گاهی در طول ستون فقرات احساس میشود ، در واقع ناحیۀ دردناک کمری، در محل ارتباط قسمت فوقانی وتحتانی بدن قرار دارد .

علت درد کمر و درمان آن

این ناحیه بیشترین وزن بدن را تحمل میکند.

درد در این ناحیه توسط مشکلات تاندونها ، غضلات ، مفاصل یا ریشه های عصبی ایجاد میشود.

علت درد کمر و درمان آن

کمردرد ممکن است  بصورت درد مبهم یا تیر کشنده و شدید دریک نقطه ویا در یک ناحیۀ وسیعتر حس  شود.

وقتی این درد کمری علت خاصی نداشه باشد ،درد غیر اختصاصی کمری نامیده می شود.

ممکن است این دردها بدنبال فعالیت شدید ناگهانی مثل بلند کردن اجسام ، حرکت ناگهانی ویا به مرور زمان بدنبال حرکات تکراری واستفاده بیش از حد ناحیه کمری بوجود آید.

علت درد کمر و درمان آن

همچنین ممکن است بدنبال قرارگیری در وضعیت ناماسب مانند ایستادن یانشستن نا صحیح به مدت طولانی ،خستگی بیش ازحد ویا افزایش سن بوجود آیند.

اما دردهای غیر اختصاصی کمری معمولآ به پاها انتشار ندارد.

از شایعترین علل دردهای ناحیه کمری درجا معه بیرون زدگی دیسک بین مهره ای وتنگی کانال نخاعی ناشی از آن  می باشد.

دیسک بین مهره ای از هستۀ  ژله ای داخلی، که یک حلقۀ فیبروزی قوی بیرونی، آنرا در بر گرفته تشکیل شده است.

دیسکها مانند بالشتکی ضربات و فشارهای  وارد شده به مهره های بالا وپایینی خود را جذب می کنند.

وقتی دیسک آسیب می بیند ممکن است حلقۀ فیبروزی  به بیرون بر آمده شده و یا پاره شود. زمانیکه هستۀ  ژله ای داخلی از طریق ناحیۀ پاره شده به بیرون راه یابد ، به آن هرنیاسیون یا بیرون زدگی دیسک می گویند.

علت درد کمر و درمان آن

معمولآ بیرون زدگی دیسک  دردیسکهای  ناحیۀ کمری رخ داده و باعث کمردرد همرا با  درد تیر کشنده به یک یا هر دو پا می شود .

زمانیکه این دیسک بیرون زده روی عصب سیاتیک فشار وارد کند موجب ایجاد دردی می شود که از ناحیه کمر و باسن به پا تیر میکشد که به آن درد سیاتیک گویند.

اگر دیسک بیرون زده روی اعصاب نخاعی فشاری وارد نکند ممکن است درد کمر، خفیف تر احساس شود.

درد سیاتیک واژه ای است که برای توصیف علائم مرتبط با درد تیر کشندۀ سیاتیک به پاها در مسیر حرکت عصب به کار می رود.

علت درد کمر و درمان آن

رادیکولوپاتی  وضعیتی است که در آن یک ریشۀ عصب خاص که در ناحیۀ کمری ،همان عصب سیاتیک است، تحت فشار قرار می گیرد ویا آزرده می شود.

علائم درد سیاتیک  شامل: درد،گزگز،بیحسی ویا ضعف ناحیۀ کمری وپاها میباشد که از ناحیۀ کمر وباسن ، به پاها تیر می کشد.

حتی اگر تصاویر رادیولوژیک تحت فشار قرار داشتن عصب را تأیید نکند ،ما همچنان این علائم را مربوط به درد سیاتیک می دانیم،چرا که در محدودۀ عصبدهی همین عصب پخش شده است.

از علل دیگردرد ناحیۀ کمر شامل تنگی کانال نخاعی ،تنگی فورامن،جابجایی مهرهای کمری بر روی هم، چسبندگیهای لایه های احاطه کننده نخاع بعد از جراحی باز کمر،سندرم پیریفورمیس که شامل گیر افتادن وتحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک توسط عضلۀ پیریفورمیس میباشد،سندرم مفصل فاست،

سندرم درد بعد از جراحیهای باز کمری وتومورهای لگنی وکمری و علل کمتر شایع دیگر،می باشد.

امروزه در سرتاسر دنیا روشهای نوین غیر جراحی در درمان کمردرد با روشهای مداخله ای درمان درد بکار میرود ،که بسیار موفقیت آمیز و رضایت بخش برای بیماران بوده و نیازی به بیهوشی وتحمل عوارض ناشی از جراحی باز، ندارد.