درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

آسیبهای التصاق شرمگاهی (pubic symphysis) و راموس شرمگاهی (محل اتصال لگنچه ها از جلو) وضعیتی شایع و متداول است. التصاق شرمگاهی به محل اتصال و پیوستگاه دو استخوان حلقوی شکل لگن در جلو گفته میشود که یک مفصل  به نام التصاق شرمگاهی را تشکیل میدهند.

درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

این آسیب‌ها معمولاً در حین فعالیت‌های ورزشی و همچنین در درد شدید کشاله ران و ناحیه شرمگاهی اتفاق می‌افتد.

درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

این آسیب‌ها اغلب باعث درد شدید کشاله ران و ناحیه شرمگاهی شده و در اطراف ناحیه آسیب ‌دیده حساسیت به لمس کاملاً محسوس است.

درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

این آسیب‌ها مسئول بسیاری از ناتوانی ها و ناراحتی‌ها هستند و معمولاً مورد اغماض قرار می‌گیرند. بسیاری از ورزش‌کاران پس از چند مرحله درمان فیزیکی ناموفق مجبور به کناره ‌گیری همیشگی از فعالیت ورزشی می‌شوند در صورتی که می‌تواند چنین نباشد. آسیب‌های التصاق شرمگاهی کاملاً قابل درمان بوده و معمولاً با پرولوتراپی برطرف می‌شود.

درد و آسیب ‌دیدگی در راموس و سمفیس شرمگاهی اگر چه ناتوان ‌کننده است اما به سهولت با پرولوتراپی درمان می‌شود. در معاینه بیمار مشخص می‌شود در محل جراحی تندرنِس (درد به هنگام لمس) وجود دارد که ممکن است در ناحیه مرکز سمفیس یا راموس شرمگاهی و یا هر دو وجود داشته باشد. در حقیقت درد هنگام لمس به قدری شدید است که بسیاری از بیماران دوست ندارند با معاینه لمسی این ساختارها بررسی شوند.

درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

بیمار به ‌صورت طاق باز دراز کشیده و در زیر زانوهای او بالش قرار داده می‌شود و زانوها نزدیک یکدیگر قرار می‌گیرند. پوست ناحیه تحت درمان تمیز میشود. چند قطره لیدوکائین یک درصد بر روی ناحیه آسیب دیده قرار میگیرد.

درمان التصاق شرمگاهی یا سمفیزیس پوبیس با پرولوتراپی(پی آر پی –ازن)

برای درمان التصاق شرمگاهی از محلول استاندارد پرولوتراپی (پی آر پی)استفاده میشود.

برخی ممکن است سمفیس پوبیک را با انگشتان اشاره و میانی بگیرند تا تزریق انجام دهند. برای تزریق از سرنگ  ۱۰ سی سی با ۲۵G 2 اینچ (این تزریقها سطحی بوده و تمام ۲ اینچ یا ۵ سانتی متر لازم نیست) استفاده میشود. محلول پرولوتراپی در پیوستگاه فیبری – استخوانی در هر دو طرف سمفیس تزریق میشود (چهار تزریق در هر طرف). کار با ۵ سی سی تزریق در خود سمفیس (دو تزریق) تمام میشود.

تزریق پیاپی به تکنیکی گفته میشود که در آن ناحیه تحت درمان، تحت تزریق نیم سی سی محلول قرار میگیرد. این تکنیک با تزریق نیم سی سی در ساختار آسیب دیده آغاز شده و سپس بخشی از سوزن پس کشیده شده و کمی تغییر جهت داده شده و دوباره در اطراف ناحیه آسیب دیده وارد میشود و یک تزریق نیم سی سی دیگر انجام میشود. این کار چندین مرتبه تکرار میشود.

درمان راموس شرمگاهی نیاز به  ۶ سی سی دیگر از محلول پرولوتراپی برای هر ناحیه درگیر دارد. با معاینه لمسی میتوان محل آسیب دیده تاندون را شناسایی نمود. تزریقها با تکنیک پپرینگ در ۶ تا ۸ مرحله در راموس شرمگاهی انجام میشوند. باید احتیاط زیادی در مورد عصب فمورال و رگهای خونی قرار گرفته در پیرامون کانال کشاله ای صورت بگیرد.  با آگاهی داشتن از آناتومی درگیر و استفاده از تکنیک مناسب این کار کاملا بی خطر و با موفقیت و بدون درد انجام میشود. در بعضی موارد برای افزایش دقت تزریق از راهنمایی تصویربرداری با سونوگرافی و یا فلوروسکوپ استفاده میشود که به شدت موجب افزایش میزان دقت در تزریق و پاسخ بهتر میشود.