بلوک گانگلیون گاسرین برای درمان نورالژی عصب سه ‌قلو (تری ژمینال) و همچنین برای بیمارانی که از درد سرطان نواحی صورت رنج میبرند، انجام میشود. نورالژی عصب سه‌قلو نوعی درد نوروپاتی صورت است. گانگالیون گاسرین (gasserian ganglion) مجموعه ای از سلولهای عصبی است که به احساس در سر و صورت کمک میکنند و باعث حرکت عضلات جویدن میشوند.

درمان بلوک گانگلیون گاسرین

گانگلیون گاسرین در داخل جمجمه در دو طرف سر قرار گرفته است. از گانگلیون عصب سه قلو در سه شاخه جدا میشود.

درمان بلوک گانگلیون گاسرین

شاخه بینایی به پیشانی، شاخه ماگزیلاری به میانه صورت یا فک بالا و شاخه ماندیبولار به فک پایینی یا پایین صورت میرسد. بلوک گانگلیون گاسرین در شرایطی انجام میشود که هدف بی حس کردن صورت باشد. این کار ممکن است کمک کند مشخص کنیم آیا میتوان درد ناحیه صورت که بیمار حس میکند، را کاهش داد.

برای انجام درمان، بیمار به پشت خوابیده و ستون فقرات گردنی او بر روی حوله لوله شده قرار میگیرد. سپس از ناحیه خاصی بعد از بی حسی پوستی سوزن نازکی تحت راهنمایی تصویربرداری وارد شده و میلی متر به میلیمتر مسیر سوزن توسط دستگاه تصویربرداری باره چک میشود تا نوک سوزن به گانگلیون سه قلو برسد.سپس داروی بی حسی تزریق میشود. برای پاسخ بهتر شاید نیاز به تکرار باشد و در مواردی میتوان برای پاسخ طولانی تر عصب را از بین برد.

درمان بلوک گانگلیون گاسرین

عامل نورولیتیک طول مدت رهایی از درد را افزایش میدهد که معمولا این دوره تا چند ماه طول میکشد. این کار با تخریب رشته های عصبی انجام میشود. نورونها ظرف ۳ تا ۶ ماه بازسازی میشوند.

درمان بلوک گانگلیون گاسرین

در صورتی که بالن گانگلیولیز انجام شود، بالن ظرف یک دقیقه گانگلیون را تحت فشار قرار داده و درد برطرف میشود و به این ترتیب رهایی از درد همیشگی خواهد بود.

درمان بلوک گانگلیون گاسرین

سوزنی که بالن به آن متصل است به ناحیه گانگلیون وارد میشود، بالن به مدت یک دقیقه پر شده و سپس جمع میشود. به این ترتیب بی حسی ملایمی در ناحیه صورت ایجاد میگردد.