درمان دردهای لگنی مقاوم با بلاک شبکه عصبی لگن

درمان بلاک شبکه عصبی لگن (شبکه هیپوگاستریک)به تزریق هایی گفته میشود که به برطرف شدن دردهای مزمن و مقاوم لگن کمک میکنند. اعتقاد بر این است که این درمان برای بسیاری از بیمارانی که از درد واقع در ساختارهای لگن از جمله درد ناحیه مثانه، پایین روده، دیواره رحم و تخمدان در زنان و پروستات و بیضه در مردان رنج میبرند، موثر واقع میشود.

در این درمان درد لگن ناشی از اندومتریوز، سندرم روده تحریک پذیر، آسیبهای تشعشع(ناشی از رادیوتراپی لگن) و سرطان در لگن (سرطان رحم، دهانه رحم و غیره) نیز بهبود می یابد.

شبکه عصبی لگن دسته ای از رشته های عصبی در پایین ستون فقرات هستند. با مهار انتقال سیگنال درد توسط این عصبها (بلوک یا بلاک) میتوان به توقف حس درد در لگن کمک کرد. بلاک شبکه عصبی لگن در مرحله اول شامل تزریق یک دوز مسکن و داروهای ضد التهاب در نزدیکی این مجموعه عصبی با کمک تصویر برداری می باشد.

برای این منظور، بیمار باید به شکم بر روی تخت دراز بکشید. پزشک با استفاده از دستگاه تصویر برداری سوزن را به موقعیت درست هدایت میکند. سپس دارو از طریق سوزن در محل مورد نظر تزریق میشود.

بلاک شبکه عصبی لگن در صورتی ممکن است برای شما مناسب باشد که از درد مزمن لکن رنج میبرید و هیچ داروی خوراکی برای کاهش درد موثر نبوده است. این تزریقها به کاهش درد کمک میکنند و نیاز کمتری به مسکن خواهید داشت.

عمل بلاک شبکه عصبی فوقانی لگن بسیار کم تهاجمی و کوتاه است و در درمان برخی دردهای مزمن لگن موثر است به خصوص در صورتی که در اثر بدخیمی ایجاد شده باشد. مطالعات منتشر شده تاکید میکنند در صورتی که درد منشا بدخیمی نداشته باشد و از یکی از اندامهای متعددی که درد خود را از این مسیر ارسال میکند حاصل شده باشد، کاهش درد قابل توجه خواهد بود.

بیماران سرطانی که تومورشان به لگن گسترش یافته ممکن است درد شدیدی را تحربه نمایند که به داروهای خوراکی یا تزریقی مخدری پاسخ نمیدهد. همچنین آرام بخش بیش از حد ممکن است باعث شود پذیرش و کارایی بیمار محدود شود. بنابراین رویکرد تهاجمی تری برای کنترل درد و بهبود کیفیت زندگی این بیماران لازم است.

درد لگن مرتبط با سرطان و وضعیتهای مزمن غیر بدخیمی ممکن است با بلاک شبکه عصبی فوقانی لگن بهبود باید.

بنابراین بلاک نورولیتیک زیرپوستی یا ابلیشن فرکانس رادیویی (رادیو فرکوئنسی)شبکه عصبی فوقانی لگن برای بیمارانی که دچار مراحل پیشرفته سرطان لگن هستند بیشتر مد نظر قرار بگیرد.