درد های مفصلی در بخش های مختلف بدن ایجاد می شوند که شایع ترین آن ها درد های کمر، زانو و شانه است. اگر به زانو درد یا یکی دیگر از درد های مفصلی دچار شده اید، حتماً به دنبال راه حلی برای درمان آن یا حداقل کاهش درد ناشی از آن هستید. روش های مختلفی برای درمان درد های مفصلی وجود دارد. شما باید در قدم اول با مشکلی که برایتان ایجاد شده است بیشتر آشنا شوید و علت آن را متوجه شوید. در قدم بعد می توانید با انجام و پیگیری ورزش های مختلف به کاهش درد و درمان آن کمک کنید.

اهمیت مشخص کردن علت درد های مفصلی

درمان زانو درد و درد مفاصل

قبل از اینکه در مورد درمان درد مفصلی صحبت کنیم، باید در مورد علت وقوع درد های مفصلی و آسیب هایی این بخش از بدن کمی اطلاعات به دست بیاوریم. هر چه شما بیشتر در مورد آسیبی که دیده اید بیشتر اطلاعات داشته باشید، قطعاً روش های درمانی بهتری هم برای آن انتخاب خواهید کرد و مهم تر از همه اینکه اقداماتی مثبت تر در جهت تسریع بهبود وضعیت تان انجام می دهید.

در نتیجه می توان گفت که تشخیص عامل اصلی ایجاد درد و آسیب دیدگی در مفصل اولین و مهم ترین قدم برای شروع درمان آن  است. شاید فکر کنید که این نهایتاً پزشک خواهد است که بیماری و آسیب دیدگی شما را بررسی می کند و طبق تجارب حرفه ای خود برای شما حرکات ورزشی، دارو ها و روش های درمانی را تجویز می کند و اطلاعات خود شما در مورد بیماری اهمیت زیادی نداشته باشد. حقیقت این است که شما فقط زمانی می توانید توصیه های پزشک را رعایت کنید و انگیزه کافی برای انجام تمام دستورات و مراقبت ها را داشته باشید که دقیقاً بدانید دارید چه می کنید و از اثرات و نتیجه تک تک کارهایتان با خبر باشید. به علاوه مراقبت پس از درمان هم اهمیت زیادی دارد که باعث جلوگیری از تکرار و بازگشت آسیب دیدگی می شود. این مراقبت ها جز با کسب اطلاعات و دانستن باید ها و نباید ها در مورد بیماری ممکن نیست.

روش درمانی کلی برای درد زانو

روش های درمان زانو درد

همان طور که گفتیم قدم اول برای درمان زانو درد تشخیص عامل درد و نوع آسیب دیدگی است. مشکلات و بیماری های زیادی هستند که ممکن است علائم مشابه هم داشته باشند. به همین دلیل کار بررسی و تشخیص دقیق مشکل و عامل آن به عهده پزشک متخصص است. با مشخص شدن عامل مشکل، مسیر کلی درمان هم مشخص می شود. وقتی با مشکلات مفصلی یا عضلانی دارید، با متخصص جراحی ارتوپد  سر و کار خواهید داشت.

اقدام بعدی که پس از تشخیص علت آسیب دیدگی انجام می شود، تلاش برای رفع التهاب است. وقتی در عضلات یا مفاصل احساس در می کنید، شک نداشته باشید که حتماً رد پای التهاب را هم می توانید در آن جا پیدا کنید. به طور کلی وقتی دردی که در مفصل و عضله احساس می شود مزمن یا شدید باشد، التهاب شدید وجود خواهد داشت. در صورتی که درد شدت کمتری داشته باشد یا مدت زمان کمتری بافت ها را درگیر کند، التهاب مشاهده شده هم کمتر خواهد بود.

برای کاهش التهاب، می توانید از روشی مثل یخ درمانی استفاده کنید. در یخ درمانی باید مقداری یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی زانو و بافت هایی که دچار التهاب شده اند بگذارید. این کار باید چند بار در روز تکرار شود. روش دیگری که برای کاهش التهاب می توانید به کار بگیرید، استفاده از دارو های ضد التهاب است که اثر گذاری بیشتر و قابل توجه تری دارند و سریع تر التهاب را کاهش می دهند. تزریق مستقیم دارو های ضد التهاب مثل کورتیزون هم یک راه دیگر برای کاهش التهاب است. البته استفاده از انواع دارو های ضد التهاب باید تحت نظارت و با تجویز پزشک انجام شود.

استفاده از زانو بند های طبی برای درد زانو

استفاده از زانو بند های طبی علاوه بر استفاده از یخ درمانی و مصرف دارو های ضد التهاب، می تواند گزینه مناسب دیگری برای کاهش تنش و فشار ایجاد شده در مفصل باشد. زانو بند های طبی از قرار گرفتن زانو در حالت ها و موقعیت های نامناسب جلوگیری می کنند. به علاوه اینکه از وارد شدن فشار بیش از حد به زانو هم جلوگیری می کنند و فشار را به بافت های اطراف توزیع می کنند. فشاری که زانو بند به صورت یک نواخت در مفصل و بافت های اطراف ایجاد می کند خود باعث کاهش التهاب و تورم می شود و ثبات مفصل را بیشتر می کند.

آخرین مرحله برای درمان درد مفصل و آسیب دیدگی زانو، رسیدگی به آسیب های وارد شده به بافت هاست. رسیدگی از نظر فیزیکی و مکانیکی. در این مرحله سعی می شود مکانیک، حرکت، قدرت و تواناهای حرکتی زانو و بافت ها به حالت اولیه خود باز گردد. این کار با انجام کشش های مختلف و تقویت عضلات انجام می شود. ورزش های قدرتی و کششی لازم برای کمک به بهبود مفصل زانو در هر مورد متفاوت است. این ورزش ها بر اساس نوع آسیب دیدگی و آسیبی که به وجود آمده است، مشخص می شوند. در مورد انجام ورزش ها باید دقت داشته باشید که حتماً تحت نظر پزشک برنامه ورزشی خود را طرح ریزی کنید. اگر ورزش های مناسب برای آسیب دیدگی انجام دهید مطمئناً بهبود زیادی را مشاهده می کنید ولی اگر این برنامه ورزشی برای شما مناسب نباشد، نه تنها بهتر نمی شوید، بلکه دردتان بیشتر هم می شود.

برنامه ورزشی برای زانو درد

ورزش برای درمان درد زانو

همان طور که گفتیم، درد های مربوط به زانو، انواع مختلفی دارند. این انواع درد ها به علل مختلف به وجود می آیند و در واقع ریشه مشکل در آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای هر نوع مشکل زانو، ورزش های متفاوتی در نظر گرفته می شود. در نتیجه نوع برنامه ورزشی با توجه به نوع آسیب دیدگی تعیین می شود.

به طور کلی باید گفت که در مورد هر نوع آسیب دیدگی، شما باید از ساده ترین نوع برنامه ورزشی کار را شروع کنید و در ادامه مسیر، اگر لازم بود جزئیات و پیچیدگی های دیگر به آن بیفزایید. به این صورت در کوتاه ترین زمان شاهد بهبود شرایط زانو ها خواهید بود.