روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

امروزه دیگر دیدن افراد مختلف با بیماری های استخوانی و مفصلی زیاد نادر نیست. ممکن است شما هم جزو آن افرادی باشید که مشکل فرسودگی دیسک و آرتروز کمر دارند. معمولاً وقتی حرف از بیماری های استخوانی و مفصلی به میان می آید، اسم جراحی هم به عنوان راه حل آن مطرح می شود. ولی مطمئناً جراحی گزینه ایده آلی برای اقدام به درمان این بیماری نیست! بهتر است روش های جایگزین دیگر امتحان شوند و جراحی به عنوان گزینه آخر باقی بماند.

بیماری فرسایش دیسک علائم کاملاً مشخصی دارد و تقریباً همه با آن آشنا هستیم: درد در قسمت کمر و گردن به خصوص در حالت نشسته و یا ایستاده به مدت طولانی. در این جا قرار است روش های درمانی مختلفی برای پیش گیری و بهبود بیماری فرسایش دیسک کمر را به شما معرفی کنیم. البته راه حل درمان این بیماری معمولاً شامل استفاده از چندین روش به صورت هم زمان، مثل ورزش و تمرین، فیزیوتراپی و مصرف دارو و تزریقاتی به نام بلوکهای عصبی است.

1. پیاده روی و انجام حرکات کششی برای سلامت کمر

روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

فیزیوتراپی و ورزش یکی از مهم ترین قسمت های برنامه درمانی فرسایش دیسک است. پزشک متخصص احتمالاً انجام فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد می دهد(البته در بعضی موارد فیزیوتراپی موجب بدتر شدن علایم میشود بنابراین قبل از انجام فیزیوتراپی و ورزش باید با پزشک خود مشورت کنید). به علاوه ورزش ها و حرکات مشخصی را هم به شما آموزش می دهد که به بهبود وضعیت کمر کمک می کند. نکته مهم در مواجهه با بیماری این است که حتماً باید به پزشک مراجعه کنید و اقداماتی که انجام می دهید را با او در میان بگذارید.

ممکن است در حال حاضر برنامه ورزشی خاصی نداشته باشید. لازم نیست نگران باشید. قدم به قدم باید جلو بروید. ورزش کردن را سبک شروع کنید. مثلاً اول پیاده روی را به عنوان ورزش انتخاب کنید و کمی حرکات کششی داشته باشید. باز هم باید به یاد داشته باشید که حتی همین پیاده روی ساده هم باید با پزشک هماهنگ شود چون ممکن است نکاتی وجود داشته باشد که شما از آن بی خبر باشید و تشخیص پزشک را بطلبد.

1. طب سوزنی و طب گیاهی

روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

استفاده از روش های درمانی مکمل و جایگزین یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد برای کاهش درد و بهبود وضعیت کمرشان به آن روی می آورند. در این مورد هم باز باید اول از هر چیز با پزشک خود مسئله را مطرح کنید و با تائید او پیش بروید. روش های طبی جایگزین به کاهش درد کمک می کنند و باعث می شوند فعالیت های روزمره افزایش یافته و عضلات تقویت شوند. البته گاهی هم ممکن است این روش های جایگزین با درمان های دیگری که برای مشکل فرسایش دیسک کمر در نظر گرفته اید تداخل داشته باشند.

روش های جایگزین رایج برای درمان این بیماری شامل طب سوزنی، بیوفیدبک یا بازخورد زیستی (که سعی می شود با کنترل عوامل مؤثر بیولوژیکی مثل فشار خون، ضربان قلب و … به صورت ارادی، به بهبود سلامت بدن کمک شود) و طب های گیاهی (مثلاً استفاده از عصاره پوست درخت بید سفید ) می شوند.

1. ماساژ و تنظیم دستی ستون فقرات و استخوان ها (کایروپرکتیک)

روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

یکی از روش هایی که برای تنظیم و متعادل کردن وضعیت استخوان ها و مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد، تنظیم دستی و ماساژ نواحی خاص بدن است. کایروپراکتور می تواند ستون فقرات را دوباره تنظیم کند. روش های کایروپراکتیک مختلفی وجود دارد که تنظیم ستون فقرات یکی از روش های رایج آن است. برای درمان به این روش به چند جلسه کایروپراکتیک نیاز است. انجام کایروپراکتیک بر روی بدن هم مثل روش های دیگر باید مورد تائید پزشک قرار بگیرد. تائید پزشک در مورد ثبات کافی ستون فقرات و وضعیت فرسایش دیسک و اثر متقابل کایروپراکتیک بر روی آن اهمیت زیادی دارد.

1. مصرف دارو و آرامش بخش

روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

دارو ها و قرص های مختلفی وجود دارد که می توانند به رفع علائم بیماری فرسایش دیسک کمک کنند. تجویز داروها با پزشک است. بنابر این با مراجعه به پزشک می توانید طبق تشخیصی که می دهد، از برخی داروها استفاده کنید. داروهایی که به طور رایج برای بیماری فرسایش  دیسک و آرتروز ستون فقرات استفاده می شود شامل استامینوفن، داروهای مسکن و ضد افسردگی، داروهای شل کننده عضلات و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب می شوند.

1. اقدامات اینترونشنال فوق تخصص درد:

اگر با روشهای گفته شده از جمله دارو، ورزشهای ساده و رعایت مواردی که پزشک درد به شما توصیه می کند، بهبودی در دردهایتان حاصل نشد هنوز نیاز به اقدامات جراحی باز نیست. در این موارد پزشک فوق تخصص درد میتواند با روشهای غیر جراحی و ساده با انجام بلوکهای عصبی و تزریقهای خاصی که در محیط استریل اتاق عمل، اما بدون بیهوشی و برش جراحی، انجام میشود، به شما کمک کند. مطالب بیشتر در مورد بلوکهای عصبی را میتوانید در همین سایت در قسمت درمان آرتروز ستون فقرات مطالعه کنید.

۶.جراحی به عنوان آخرین گزینه

روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات

جراحی را می توان آخرین گزینه برای درمان مشکل فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات دانست. بیشتر افرادی که دچار مشکل فرسایش دیسک هستند نیازی به جراحی پیدا نمی کنند. ولی مسئله مهم در مورد درمان بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات این است که بتوانیم تشخیص دهیم که چه موقع وقت رفتن به سراغ آخرین گزینه یعنی جراحی است؟

جواب چندان سخت نیست. شما وقتی به جنگ با بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات تان می روید باید اول روش هایی که بالاتر معرفی کردیم را امتحان کنید. ممکن است هیچ کدام از روش ها برای شما مؤثر نباشند. اگر ماه ها صبر کرده اید و روش های دیگر را به طور کامل و درست و به مدت کافی پیگیری کرده اید ولی جواب نگرفته اید، احتمالاً با گزینه آخر (جراحی) سر و کار پیدا خواهید کرد. به هر حال تشخیص اصلی و نهایی کار پزشک متخصص است که مشخص می کند چه موقع و چه نوع جراحی ای نیاز دارید. کاری که شما باید به عنوان بیمار انجام دهید این است که مراقب علائم جدی و مهم این بیماری باشید. مثل بی حسی، مور مور شدن یا از دست دادن کنترل مثانه و روده ها. اگر این علائم را تجربه می کنید باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا فوراً برای درمان بیماری اقدامی انجام داده شود.

2 دیدگاه در روش درمان برای رفع بیماری فرسایش دیسک و آرتروز ستون فقرات
  1. باعرض سلام خدمت دکترنقره کار
    آقای دکترمادرم ۵۵سالشونه و مدتی است از کمردرد شدید رنج میبرند وقادر به نشستن زیاد نیستند در ام آر آی ایشان ساییدگی مهره ها در ۳ناحیه پشت کمر پشت قفسه سینه و پایین گردن و حرکت به جلو یک مهره درپایین کمر وجود دارد.دکترمتخصص برایشان فیزیوتراپی تجویز نموده امادرد بدتر شده بعد از اتمام جلسات فیزیوتراپی راه حل درمان ایشان چیست؟

• دکتر علی نقره کار ۲۵ آذر ۱۳۹۷ در ۲۳:۳۶ پاسخ دادن

با سلام اگر درد در اندامها به همراه بی حسی درپاا ندارند به احتمال زیاد با بلوکهای عصبی خاصی بهتر میشوند اما برای جواب قطعی باید معاینه شوند.موفق باشید
      همراه مطب: ۰ ۷۲ ۷۲ ۷۲ ۰۹۱۰

[بالا]