(درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز)

درد مزمن پایین کمر و پاها در نتیجه­ ی تنگی کانال مرکزی نخاع دردی شایع و ناتوان کننده است. بروز دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات کمری و سندرم شکست جراحی کمر در طی سالیان اخیر در حال افزایش­ بوده است. علل احتمالی سندرم پس از جراحی ستون فقرات کمری شامل تنگی اکتسابی، فیبروز اپی­دورال، آراکنوئیدیت (التهاب عنکبوتیه)، رادیکولوپاتی (اختلال در ریشه­ های نخاعی) و بیرون­ زدگی دیسک عود کننده می ­باشند.

فیبروز اپی­دورال (چسبندگی) علت ایجاد سندرم شکست جراحی کمر در ۲۰ تا ۳۶  درصد کل موارد می­باشد. رفع چسبندگی فضای اپی­دورال، جهت درمان دردهای مزمن و مقاوم کمر و پاها پس از جراحی کمر ز طریق انجام عمل بسته در مدیریت درد مداخله­ای به کار گرفته شده است.

وقتی که درد پاها و کمر پس از تزریق در فضای اپی­دورال از بین نمی­ رود چه می­کنیم؟

در این موارد اغلب جراحی باز انتخاب مناسبی نیست و اصولا مشکل شما ممکن است مناسب برای جراحی مجدد نباشد و یا ممکن است شما تمایلی به انجام جراحی نداشته باشید و نگران خطرات جراحی و امکان بی­نتیجه بودن آن باشید. ممکن است هزینه های جراحی برای شما زیاد باشد.

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس  نیز شناخته می­شود، به بیمارانی که از تزریق اپی­دورال جواب نگرفته ­اند کمک می­کند و باعث تسکین درد آن­ها می­شود. پس از جراحی، عفونت یا خونریزی، در طی فرآیند بهبودی، اثرجای زخم یا اسکار(چسبندگی) به جا می­ماند. این اسکار سبب ایجاد مشکلاتی می­گردد که می­توانند ایجاد درد کنند. اعصاب در ستون فقرات شما همانند پیستون در موتور ماشین نیاز دارند که آزادانه حرکت کنند، به طوری که زمانی که شما حرکت می­کنید، اعصاب نیز تکان می­خورند. اسکار یا جای زخم به اعصاب می­ چسبد و مانع حرکت آزادانه­ ی اعصاب می­گردد. اسکارها همچنین احتمال دارد باعث بسته شدن وریدهای اپی­دورال گردند که این وریدها متحقن و برآمده خواهند شد. این وریدهای برآمده خود می­توانند به اعصاب مجاور فشار آورده و عامل ایجاد التهاب و درد در اعصاب گردند. عمل بسته ی رفع چسبندگی می­تواند در این موارد سودمند واقع گردد چرا که اسکار را تجزیه کرده و از بین می­برد.

در حدود ۹۵ درصد موارد، عمل رفع چسبندگی به صورت سرپایی در یک مرحله انجام می­شود. این عمل می­تواند به صورت سه روزه نیز انجام شود. در طی این عمل ما یک کاتتر فنری خاص (به نام کاتتر راکس) را به محل ایجاد اسکار وارد می­کنیم. این کاتتر به قدر کافی نرم است تا موجب صدمه به اعصاب نگردد و البته دارای قوام کافی است تا بتوانیم آن را به محل دلخواه هدایت کنیم.

سپس داروهای خاصی که نقش هضم کننده چسبندگیها را دارد تزریق میکنیم. تا به ارامی و در عرض یک ماه چسبندگیها از بین بروند. دقت کنید هر چه از زمان عمل باز بیشتر گذشته باشد به دلیل قطورتر شدن چسبندگیها هضم و آزاد سازی آن نیز مشکلتر است و شاید نیاز به تکرار دوره های تزریق با کاتتر راکس در طی سال باشد.

روش جدید از بین بردن چسبندگیهای ناشی از عمل باز:

یک روش بسیار جدید و کارامد رفع چسبندگیهای ناشی از عمل باز اپیدوروسکوپی (آندوسکوپی نخاع) است. در این روش با استفاده از دوربین و تصویر روی مانیتور، محل چسبندگیها با بالن و لیزر بطور مکانیکی  از بین میروند.

توجه: این اطلاعات جایگزن مشاوره با متخصصین مربوطه نمی­باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از لینک زیر فیلم آموزشی را ببینید:

2 دیدگاه در عمل بسته ی رفع چسبندگی نخاع بعد از عمل باز
  1. با سلام خدمت شما آقای دکتر. مادر من ۶۷ ساله هستن که حدود ۱۲ سال پیش تحت انجام عمل جراحی باز تنگی کانال نخاع قرار گرفتند ( به دلیل درد شدید در کمر و پای چپ و بیحسی که داشتن توسط یکی از جراحان بسیار خوب تهران عمل شدند.) بعد از عمل متاسفانه کماکان درد با شدت و ضعف باز هم همراه ایشون بود ولی متاسفانه حدود ۱ سال هست که توانایی حرکت رو از ایشون گرفته و درد شدیدی دارن. به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردن و با دیدن MRI ایشون گفتن کانال باز هم دچار تنگی ملایم شده و همینطور چسبندگی مهره ها بوجود اومده و عمل دوباره باز رو پیشنهاد ندادن و در عوض دارو دادن و استخر و آبدرمانی رو بعنوان جایگزین پیشنهاد دادن. ولی ایشون با این وضعیت درد و عدم توانایی حرکتی توانایی رفتن به استخر رو ندارن. واقعا مستاصل موندیم که در مورد ایشون چکار باید بکنیم ؟؟!!! آیا شما میتونید کمکی بکنید ؟؟ تزریق اپیدورال یا عمل لیزر میتونه دردشون رو تسکین بده ؟؟ و یا طب سوزنی اونطور که جدیدا اطلاعاتی ازش بدست آوردم. قبلا از توجه شما سپاسگذارم.

• دکتر علی نقره کار ۳۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ پاسخ دادن

با سلام طب سوزنی برن اگر بهتر نشدند تزریق کمک کننده است البته برای جواب دقیقتر باید معاینه بشند و ام اریشون رو ببینم

[بالا]