(درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز)

درد مزمن پایین کمر و پاها در نتیجه­ ی تنگی کانال مرکزی نخاع دردی شایع و ناتوان کننده است. بروز دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات کمری و سندرم شکست جراحی کمر در طی سالیان اخیر در حال افزایش­ بوده است. علل احتمالی سندرم پس از جراحی ستون فقرات کمری شامل تنگی اکتسابی، فیبروز اپی­دورال، آراکنوئیدیت (التهاب عنکبوتیه)، رادیکولوپاتی (اختلال در ریشه­ های نخاعی) و بیرون­ زدگی دیسک عود کننده می ­باشند.

فیبروز اپی­دورال (چسبندگی) علت ایجاد سندرم شکست جراحی کمر در ۲۰ تا ۳۶  درصد کل موارد می­باشد. رفع چسبندگی فضای اپی­دورال، جهت درمان دردهای مزمن و مقاوم کمر و پاها پس از جراحی کمر ز طریق انجام عمل بسته در مدیریت درد مداخله­ای به کار گرفته شده است.

وقتی که درد پاها و کمر پس از تزریق در فضای اپی­دورال از بین نمی­ رود چه می­کنیم؟

در این موارد اغلب جراحی باز انتخاب مناسبی نیست و اصولا مشکل شما ممکن است مناسب برای جراحی مجدد نباشد و یا ممکن است شما تمایلی به انجام جراحی نداشته باشید و نگران خطرات جراحی و امکان بی­نتیجه بودن آن باشید. ممکن است هزینه های جراحی برای شما زیاد باشد.

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس  نیز شناخته می­شود، به بیمارانی که از تزریق اپی­دورال جواب نگرفته ­اند کمک می­کند و باعث تسکین درد آن­ها می­شود. پس از جراحی، عفونت یا خونریزی، در طی فرآیند بهبودی، اثرجای زخم یا اسکار(چسبندگی) به جا می­ماند. این اسکار سبب ایجاد مشکلاتی می­گردد که می­توانند ایجاد درد کنند. اعصاب در ستون فقرات شما همانند پیستون در موتور ماشین نیاز دارند که آزادانه حرکت کنند، به طوری که زمانی که شما حرکت می­کنید، اعصاب نیز تکان می­خورند. اسکار یا جای زخم به اعصاب می­ چسبد و مانع حرکت آزادانه­ ی اعصاب می­گردد. اسکارها همچنین احتمال دارد باعث بسته شدن وریدهای اپی­دورال گردند که این وریدها متحقن و برآمده خواهند شد. این وریدهای برآمده خود می­توانند به اعصاب مجاور فشار آورده و عامل ایجاد التهاب و درد در اعصاب گردند. عمل بسته ی رفع چسبندگی می­تواند در این موارد سودمند واقع گردد چرا که اسکار را تجزیه کرده و از بین می­برد.

در حدود ۹۵ درصد موارد، عمل رفع چسبندگی به صورت سرپایی در یک مرحله انجام می­شود. این عمل می­تواند به صورت سه روزه نیز انجام شود. در طی این عمل ما یک کاتتر فنری خاص (به نام کاتتر راکس) را به محل ایجاد اسکار وارد می­کنیم. این کاتتر به قدر کافی نرم است تا موجب صدمه به اعصاب نگردد و البته دارای قوام کافی است تا بتوانیم آن را به محل دلخواه هدایت کنیم.

سپس داروهای خاصی که نقش هضم کننده چسبندگیها را دارد تزریق میکنیم. تا به ارامی و در عرض یک ماه چسبندگیها از بین بروند. دقت کنید هر چه از زمان عمل باز بیشتر گذشته باشد به دلیل قطورتر شدن چسبندگیها هضم و آزاد سازی آن نیز مشکلتر است و شاید نیاز به تکرار دوره های تزریق با کاتتر راکس در طی سال باشد.

روش جدید از بین بردن چسبندگیهای ناشی از عمل باز:

یک روش بسیار جدید و کارامد رفع چسبندگیهای ناشی از عمل باز اپیدوروسکوپی (آندوسکوپی نخاع) است. در این روش با استفاده از دوربین و تصویر روی مانیتور، محل چسبندگیها با بالن و لیزر بطور مکانیکی  از بین میروند.

توجه: این اطلاعات جایگزن مشاوره با متخصصین مربوطه نمی­باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از لینک زیر فیلم آموزشی را ببینید: