تزریق در نقاط ماشه ای (نقاط دردناک عضلانی) می تواند انتخابی برای درمان درد در برخی بیماران باشد. این روش برای درمان درد در نواحی دردناک عضله که حاوی نقاط ماشه ای هستند استفاده می شود. نقاط ماشه ای یا گره های عضلانی هنگامی شکل می گیرند که عضلات به حالت استراحت و شل شدن برنمی گردند.

نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی

نقاط ماشه ای ممکن است اعصابی که در مجاورت خود هستند را تحریک کنند و باعث ایجاد دردهای راجعه گردند که دردهایی با انتشار به قسمت های دیگر بدن هستند. روش تزریق در نقاط ماشه ای در درمان عضلات زیادی استفاده می شود، خصوصا عضلات بازوها، ساق پا، کمر و گردن. این روش  می تواند در درمان “سندرم درد میوفاسیال” (درد در عضله و غلاف آن) و سردردهای تنشی استفاده شود. نقاط ماشه ای در عضله و غلاف پوششی آن یک دلیل عمده ی ایجاد درد و اختلال عملکرد هستند. این روش همچنین برای کاهش درد در “سندرم درد میوفاسیال” (درد مزمن در بافت پوشش دهنده ی عضله) که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد مورد استفاده قرار می گیرد.

تزریق در نقاط ماشه ای تنها چند دقیقه طول می کشد. در هرمراجعه تزریق در چندین محل می تواند صورت گیرد. اگر بیماری به داروی خاصی حساسیت داشته باشد، تکنیک “سوزن خشک” (بدون دارو) می تواند استفاده شود. با انجام تزریق، نقاط ماشه ای غیرفعال شده و درد کاهش می یابد.

نقاط ماشه ای در بیماران فیبرومیالژی

در شرایطی که بیمار از دردهای زیاد و گسترده شکایت دارد، مانند فیبرومیالژی ویا اختلالات درون ریز، روش تزریق روش مناسبی نیست. با نگاه به سابقه ی بالینی کلی بیمار، یافتن نقاط حساس در محل های شایع نقاط ماشه ای که به هنگام لمس باعث ایجاد درد و ازجا پریدن بیمار می گردد برای توجیه تزریق در نقاط ماشه ای کافیست.

توجه: این اطلاعات جایگزین مشاوره با متخصص مربوطه نمی باشد.