PRP ( خون شفابخش )

PRP روش تزریقی مهمی است که برای درمان انواع بیماری ها به کار می رود.
از جمله بیماری هایی که برای درمان آن ها از PRP استفاده میشود :
آرتروز زانو ، شانه ، کمر و ستون فقرات ، پارگی های عضلات شانه ، بورسیت مزمن کف پا ، صدمات لیگامان های صلیبی زانو ، دردهای لگنی ناشی از ناپایداری لگن ( درد مفصل ساکروایلیاک) ، آسیب ها و صدمات کمر و گردن ، بیماری آرنج تنیس بازان ، پیچ خوردگی مچ پا ، التهاب تاندون ها ، کشیدگی لیگامان ها.

پی آر پی یا خون شفابخش

PRP چگونه به بهبود بیماران کمک می کند ؟

اصولا اولین واکنش بدن ما به آسیب های بافتی، هجوم سلول های پلاکتی به همراه فاکتورهای ترمیم کننده و فاکتورهای رشدی به محل آسیب دیده است، که به دنبال آن سلول های آسیب دیده ترمیم می شوند.

روش انجام PRP چگونه است ؟

برای انجام PRP در ابتدا مقدار کمی از خون شما ( مشابه خون دادن در آزمایشگاه) گرفته شده و با سرعت بالا بر طبق تکنیک خاصی سانتریفیوژ میشود، تا پلاکت از سایر سلول های خونی جدا شود. این مرحله توسط تکنسین آزمایشگاه (در کلینیک درد) انجام می شود. سپس PRP با کمک سونوگرافی و زیر دید مستقیم به داخل و یا اطراف نقاط آسیب دیده تزریق شده و موجب ترمیم و تقویت ارگان آسیب دیده می شود. چون از خون خودتان جهت PRP استفاده می شود بنابراین در این روش امکان بروز حساسیت و یا عوارضی مانند التهاب یا عفونت وجود ندارد.

روش انجام PRP

کل این پروسه چقدر طول می کشد ؟

زمان لازم برای آماده کردن PRP و تزریق آن حدود یک ساعت می باشد. PRP کاملا بی خطر بوده و قابل انجام در کلینیک یا مطب می باشد. درمان با PRP موجب بهبودی درد شما شده بدون اینکه به بیماران خطرات جراحی، بیهوشی و ماندن در بیمارستان تحمیل شود.

درمان با PRP یا خون شفابخش

هر چند وقت یکبار باید PRP انجام داد ؟

اصولا این بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. اصولا PRP باید هر ۳ تا ۶ هفته تا ۳ نوبت انجام شود. اما اکثر بیماران بعد از اولین یا دومین تزریق بهبودی قابل ملاحظه ای در علائم شان مشاهده می شود.

نتیجه ی مورد انتظار از PRP چیست ؟

از آن جایی که هدف ازانجام PRP درمانی بهبود درد بیمار از طریق ترمیم بافت های آسیب دیده است، شروع علام بهبودی ممکن است چند هفته ای به طول بیانجامد. مطالعات اخیر و تجربه بالینی نشان داده است که PRP درمانی در بهبود درد و بازگشت بیماران به زندگی عادی بسیار موثر است.سونوگرافی و MRI بافت آسیب دیده، ترمیم بافت آسیب دیده را بعد از PRP نشان میدهد. انجام PRP، قبل از مرحله پیشرفته بیماری و تخریب غیر قابل بازگشت بافت آسیب دیده، به طور چشم گیری میتواند احتیاج به جراحی را کاهش دهد.

نتیجه ی مورد انتظار از PRP چیست ؟